Lite tankar..

Jag har funderat lite kring det här med kost och människor. Jag tror att för vissa så fungerar det jättebra att följa en strikt kost, medan det kanske inte är lika bra för andra. En del behöver nog mer variation i kosten än andra för att må bra fysiskt, men också psykiskt.
 
Om jag ser till mig själv så tror jag att jag tillhör dem som behöver variation. Därför så tror jag att just medelhavskost passar mig rätt bra, kanske bara inte i den strikta form som vi har följt under de senaste veckorna. Jag har börjat äta mycket mer fisk, skaldjur, frukt och grönsaker och steker numera bara i olja sedan vi startade vårt projekt och det kommer jag fortsätta med även efter den 21/12 (som är "slutdatum" för den praktiska delen av arbetet). Något som jag däremot inte kommer följa lika strikt är att inte äta animaliska fetter, från exempelvis fläskkött. Att inte äta speciellt mycket laktos fungerar inte heller för mig. Jag har alltid druckit mjölk till frukost och det har enbart varit konstigt att inte göra det dessa snart 2 månader. Och ibland vill man ju faktiskt unna sig lite godis eller en gofika på City, eller hur?
 
Men trots detta så tror jag den här perioden har varit väldigt bra för mig. Mitt sötsug som ökade drastiskt sedan vi kom hem från Uruguay i april (ALLT var sött där, och det var efterrätt jämt!) och sedan dess har jag aldrig lyckats få det att försvinna, för ens nu. Innan Uruguay så blev jag sugen på godis eller en kaka ibland, och nu är jag äntligen tillbaka där. Jag känner inte längre ett konstant sug efter något sött och det gör mig riktigt glad!
 
Typiskt Uruguay; Dulce de leche (en typ av väldigt söt kolakräm), här inuti en pannkaka. Bara ett exempel av allt sött som vi åt där..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0