Tisdag

Idag ska vi ägna en hel dag åt projektarbetet. Eftersom vi inte hade några andra lektioner passade det bra att ta en hel dag tillsammans och jobba.
Jag har nu skickat ut frågorna  till alla och svar väntas till i slutet av den här veckan, nästa vecka. 
 
Jag vet inte hur mycket det här hör till projektarbetet. Men jag måste säga att projektarbetet har fått mig mer motiverad till mitt val av utbildning och val av yrke. Samtidigt har det gjort mig mer motiverad till en bra hälsa och en hälsosam kost. Innan projekarbetets början var jag inte allt för intresserad av ämnet. De jag visste var mer det jag hört i media eller när andra har pratat om det.  
 
Läste en intressant artiket i tidningen här förra veckan som handlade om tallriksmodellen. Den modell som vårt samhälle ofta rekommenderar oss att äta efter. Skaparen av tallriksmodellen Britt-Marie Dahlin sågar nu sin egen teori om att man ska ha en tredje del protein, kolhydrater och grönsaker. Nu tror hon istället att man ska äta mindre kolhydrater. Detta eftersom att vi i Sverige rör oss allt mindre och blir allt fetare. Hon tror också att man behöver olika tallriksmodeller beroende på de olika behöven av energi vi har.
Källa: http://www.aftonbladet.se/wellness/article16587758.ab
 

Det här tyckte både jag och Frida var intressant med tanke på att det här kan vara en av de anledningar till att vi blivit bemötta på de sättet vi blev av vårdcentraler och sjukhus. Just tallriksmodellen. De rekommenderade oss inte till att börja med någon annan sorts kost. Och som argument hade de ofta att vi var så unga. Varför åldern skulle spela någon roll visste vi inte riktigt.. 
 
Lite tankar idag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0