3 februari

Det var ett tag sedan det hände något här på bloggen. Julen är över och det är även diet perioden. Julen var en ganska stor omställning. Massa mat, mycket godis och massa fika. De första dagarna fick jag lite ont i magen av maten. Det var mycket mer socker, fett och kött än vad jag ätit sen i september. Men det gick snabbt över. Mitt sockersug har minskat mycket om man jämför med innan. Efter vår resa till Sydamerika ökade det väldigt mycket, där åt man massa bakverk, godis och drack mycket läsk varje dag.
Nu när skolan börjat äter jag inte efter dieten men försöker ändå äta mycket frukt, grönt, mejeriprodukter med mindre fett och att ha med mig mellanmål till skolan.
Till lunch äter vi den vanliga skolmaten. De första dagarna var det väldigt annurlunda, efter att ha blivit bortskämd med sin egna hemlagade mat för att sen äta skolans mat som är både hel och halv fabrikat blev det en ganska stor onställning. Jag har mäskt att jag inte längre håller mig mätt på lunchen lika länge som när vi åt efter dieten. När jag äter i skolan försöker jag ta grönsaker varje gång, något jag inte tidigare gjorde. Att äta ordentlig frukost är också något som följt med. Nu äter jag gröt varje morgon och mackor.
Vi har tänkt börja skriva på rapporten snart. Det jobbiga är bara att starta. När man väl är igång brukar det gå bra.
 
Lite tankar
Jag läste om en diet jag aldrig hört talas om idag. Började med att jag såg folk som skrev om den på facebook, så jag kollade upp den. 13-dagars dieten heter den. Och efter att ha hört deras meny förslag och hur man skulle äta blev jag väldigt skeptisk. Till frukost skulle man i princip bara dricka kaffe och äta en sockerbit. Läs mer om det genom att klicka HÄR.
Nu för tiden finns det många olika dieter som jag tror är både bra och dåliga för hälsan. Det här är en av de jag inte dirket tror är så bra för kroppen även om de lovar att man under en kort tid förlorar mycket vikt. Jag tror att om man vill gå ner i vikt och ändå leva hälsosamt bör man motionera, kanske hitta någon idrott du tycker är kul, att bara promenera istället för bilen är bra. Och att minska portionen mat man äter. Äta mycket frukt och grönt men också få i sig kolhydrater och proteiner som kroppen behöver. Såna hära dieten som 13-dagars dieten tycker jag bara är att äventyra sin egna hälsa.
 

Kommentarer
Postat av: Janne

Hej! Många intressanta tankar i detta inlägg. Roligt att kostperioden har gjort intryck och att du har fått nya vanor och nyttiga erfarenheter om hur kosten påverkar dig på olika sätt. Det är bra om ni börjar lite med rapporten innan vi träffas igen den 25 mars.

2013-03-11 @ 21:39:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0